Jaarverslag 2023

Jaarverslag 2023

Stichting Inloophuis De Koepel

Inhoudsopgave

Inleiding                                                      pagina 3

Bestuur                                                       pagina 3

ANBI-status                                                pagina 3

Coördinator                                               pagina 4

Vrijwilligers                                                pagina 4

Activiteiten                                                pagina 4

Bezoekers                                               pagina 5

Jaarrekening en begroting                    pagina 6

Inleiding

Voor u ligt het jaarverslag over 2023 van stichting Inloophuis Inn de Koepel.

Een positief verslag, want het inloophuis is aan het groeien!

Er komen meer bezoekers, er zijn mooie activiteiten geweest, het inloophuis heeft een prachtige en functionele keuken gekregen, er zijn mooie wandkleden opgehangen en de vrijwilligers hebben samen met de coördinator geweldig werk verzet! U leest het hier in dit verslag.

Bestuur

Het huidige bestuur van de Stichting Inloophuis De Koepel bestaat uit:

Freek Groenendijk                                   voorzitter

René Visser                                                secretaris

Jef van der Zel                                           penningmeester

Anja Huisman                                            bestuurslid

Het bestuur heeft zich in het afgelopen jaar sterk gemaakt voor een uren uitbreiding voor de coördinator van het inloophuis. Dit hebben we kunnen realiseren, zodat er meer tijd is om leiding te geven aan alle vrijwilligers en activiteiten van Inn de Koepel.

Dat vinden we belangrijk, een goed geleide organisatie die opbouwend kan werken aan de uitgangspunten en doelen die we ons hebben gesteld, zoals vermeldt in het meerjarenbeleidsplan.

Daarnaast is het gelukt om een keuken te realiseren in de ruimte van het inloophuis. Daarvoor was het nodig om muren te doorbreken en leidingen aan te leggen, zodat er water en afvoer kon komen. Dank zij de gemeente Hoorn en de samenwerking met de bibliotheek Hoorn, is het gelukt om dit plan uit te voeren.

Het bestuur wil haar waardering uitspreken voor het werk dat de coördinator verricht. Op een inspirerende wijze organiseert zij alles wat er plaatsvindt, stuurt ze de vrijwilligers aan en biedt zij een warm ontvangst voor de bezoekers. Daarbij wordt zij, net zo inspirerend en enthousiast geholpen door de vrijwilligers. Zij zorgen voor de koffie en het luisterend oor en voor een gezellige sfeer. Ook bij de activiteiten die georganiseerd zijn, bieden zij de helpende hand.

ANBI-status

Aan de stichting is door de belastingdienst de ANBI-status toegekend.

Donateurs kunnen hun giften aftrekken van de belasting.

De coördinator

Voor de dagelijkse leiding in het inloophuis is er een coördinator. Vanaf de start van het inloophuis is Urmie Seedorf in die functie werkzaam. Zij is verantwoordelijk voor de gang van zaken en de activiteiten die er plaatsvinden. Zij stuurt de vrijwilligers aan en biedt hen ondersteuning bij de wijze waarop de vrijwilligers de bezoekers in het inloophuis ontvangen.

Samen met de vrijwilligers is zij een luisterend oor voor de bezoekers en betrekt zij zowel de vrijwilligers en de bezoekers bij het bedenken en uitvoeren van activiteiten.

Om het werk te professionaliseren is er een uitbreiding van de werktijdfactor van de coördinator geweest in 2023. De huidige aanstelling bedraagt 15 uur.

De coördinator is ook degene die met externe organisaties contact heeft, zoals de bibliotheek, de straatpastor, en de medewerkers van de stichting Hulpverlening vanuit de West- Friese Kerken.

De coördinator is in 2023 middels trainingen en intervisie geschoold, deze scholing is gegeven door Wiek Luza.

De vrijwilligers

Gedurende het jaar zijn 7 vrijwilligers werkzaam voor het inloophuis. Bij toerbeurt verzorgen zijn de ontvangst van de bezoekers. Zij voorzien hen van thee en koffie en bij activiteiten bieden zij de helpende hand.

Aan het eind van  2023 zijn er nieuwe aanmeldingen van vrijwilligers. Die zullen in december en januari 2024 van start gaan.

De vrijwilligers hebben een 4 daagse training gehad om een goede basis te hebben bij het omgaan met de bezoekers. Aandachtspunten daarbij waren o.a. hoe spreek je ze aan, hoe vraag je door, hoe stel je grenzen.

Jaarlijks zal er een terugkeer bijeenkomst zijn om dit op te frissen en aan nieuwe vrijwilligers wordt de training alsnog gegeven.

Wiek Luza is degene die deze trainingen geeft.

De vrijwilligers zijn onmisbaar voor de organisatie van het inloophuis!

Activiteiten

Gedurende het jaar zijn er diverse activiteiten geweest.

Gemiddeld eens per maand wordt er een activiteit georganiseerd.

Zo zijn er lezingen geweest over Hoorn, waren er diverse muziek middagen, werd er gezamenlijk geluncht en werden er spelletjes gedaan.

Met de komst van nieuwe vrijwilligers wordt het mogelijk om een dagdeel vaker open te gaan, om dan de activiteiten te organiseren.

Dit willen we in 2024 starten.

In het inloophuis is een moderne keuken geplaatst, waardoor er meer mogelijkheden zijn om maaltijden te gaan organiseren. Bij de ingebruikname zijn er al overheerlijke pannenkoeken gebakken door een bezoeker!

De stichting heeft aan About a jacket gevraagd of zij een wandkleed wilden borduren, dit ter aankleding van de ruimte en om het geluid te dempen. Uiteindelijk zijn het twee kleden geworden die op 21 december in aanwezigheid van de vrouwen die het hebben geborduurd en de wethouder sociale zaken, zijn onthuld.

Activiteiten die plaats gaan vinden worden in de plaatselijke weekkranten aangekondigd.

Bezoekers aan het inloophuis Inn de Koepel in 2023

In deze rapportage wordt verslag gedaan van het aantal bezoekers aan het inloophuis in het jaar 2023.

In de onderstaande tabel vindt u het aantal bezoekers op maandag, donderdag en totaal per maand.

Het eerste getal in de tweede regel vermeldt het aantal bezoekers op maandag. Het tweede getal op donderdag. In de onderste regels zijn het aantal bezoekers per maand vermeld.

januarifebruarimaartaprilmeijuni
48    4244   2342   4234   3547   3562   67
9067846982129
Juliaugustusseptemberoktobernovemberdecember
69   5233   4575   74111  7286  10270  58
12178149183188128

Op maandag 7 en donderdag 10 augustus was het inloophuis gesloten ivm het plaatsen van de keuken. Op eerste Kerstdag maandag 25 december was het inloophuis ook gesloten. Totaal was het inloophuis in 2023 95 middagen open.

Op donderdag 21 december vond de onthulling van de twee wandkleden plaats. Er vond toen geen registratie plaats van de bezoekers. Daar waren onder andere de maaksters van het wandkleed aanwezig en de wethouder die de onthulling deed.

Totaal telde het inloophuis in 2023, 1368 bezoekers.

Op maandag was het inloophuis op 47 middagen open en bezochten 721 personen het inloophuis. Het gemiddelde op maandag is:

723 : 47­ = 15,3 bezoekers.

Op donderdag was het inloophuis 48 middagen open en bezochten 647 personen het inloophuis. Het gemiddelde 647 : 47 (21 december niet meegerekend) = 13,5 bezoekers.

Het gemiddelde voor beide dagen is 1368 : 94 =  14.5 bezoekers. In het tweede halfjaar van 2022 was het gemiddelde 10,04 bezoekers.

Op zaterdag 9 december organiseerde het inloophuis nog een muziekmiddag in het leescafé in de centrale bibliotheek. Er waren ongeveer 60 bezoekers. Deze bezoekers zijn niet opgenomen in tabel 1 en 2.

Zouden de bezoekers aan de muziekmiddagen en de bezoekers van 21 december opgenomen zijn in tabel 1 dan komen we ruim boven de 1400 bezoekers.

Jaarrekening 2023

In het jaar 2023 is een verlies van 13.703 euro geleden. Het verlies is ten koste gegaan van de reserves.

Het jaar 2023 liet een verhoging zien in de kosten voor salaris coördinator (6.360) euro). De verhoging van de salariskosten zijn een gevolg van de verhoging van het aantal uren van 10 naar 15 uren per week van de coördinator.  Er is 28.103 euro besteed aan de keuken en de inrichting. Een groot deel van de inrichtingskosten werden gedekt door een subsidie van 25.000 euro van het Oranjefonds. Van deze subsidie is 20.000 voorschot ontvangen. Het restant van 5.000 euro wordt verwacht te worden uitgekeerd in 2024. Met deze kosten is de inrichting van het inloophuis gereed.

Aan de opleiding en begeleiding van de coördinator en de vrijwilligers 3.100 euro besteed. Hiermee zal ook in de toekomst worden doorgegaan.

Bij de donaties valt op dat Diaconie 5.000 euro en PCI 15.000 euro hebben bijgedragen

Met de Diaconie wordt hierover nog overleg gepleegd. De sponsoring van het Franciscusfonds van 15.000 euro wordt na 3 jaar beëindigd. In 2024 wordt de laatste afbouwsubsidie van 7.500 euro uitgekeerd.

Er is op 1 mei een subsidieaanvraag voor 2023 en 2024  van 10.000 euro naar de gemeente Hoorn gestuurd, met de hoop dat deze structureel wordt. De aanvraag is pas eind 2023 – na lang aandringen – in behandeling genomen. In januari 2024 kwam het besluit om voor 2023 geen subsidie te verlenen. Daartegen is bezwaar gemaakt.