Beleidsplan 2025-2027

Secretariaat: Dorpsstraat 14, 1689 EV Zwaag

www.inndekoepel.nl
Tel: 0229 249580
Email: secretaris@inndekoepel.nl

Inhoudsopgave

  1. Inleiding, aanleiding en visie pagina  1

1.1. Inleiding

1.2. Aanleiding en cijfers over de nood in de samenleving van Hoorn

1.3. Start

1.4. Missie

1.5. Visie 1.6. Doelstelling

1.7. Beoogde doelgroepen

1.8. Locatie en huisvesting

1.9. Bestuur en verantwoordelijkheden

  1. Kracht van De Koepel pagina   5

2.1 De gasten – Drie O’s

2.2 De medewerkers – Drie B’s

2.3 De steunpilaren – Drie G’s

  1. Samenwerking pagina   6

3.1. Samenwerkingspartners en maatschappelijke organisaties

3.2.1 Kerkelijke achterban en andere diaconale organisaties

3.2.2 Vrienden en donateurs

3.2.3 Maatschappelijk Betrokken Ondernemers

3.2.4 Fondsen en externe financiering

  1. Actieplan pagina   7

4.1 Activiteiten

4.2 Training van vrijwilligers

4.3. Communicatie

  1. Begroting pagina   8

Bijlagen:                                                                                                        pagina   9

  1. Profiel vrijwilligers
  2. Profiel coördinator
  3. Figuren en grafieken
  4. Deel uit het onderzoek van Joke Visser van het Kor Schippers Instituut

5: Communicatieplan

 

  1. Inleiding, aanleiding en visie

1.1. Inleiding: Het bestuur en de vrijwilligers van stichting “Inloophuis De Koepel” staan voor een geweldig uitdaging en een prachtige start. Landelijke en lokale cijfers geven aan dat de armoede sinds 2013 niet of nauwelijks afneemt, dat 5000 inwoners van Hoorn in armoede leven, dat in Hoorn één op de acht gezinnen met armoede moet zien om te gaan… Gezien deze nood in de samenleving van Hoorn, Zwaag en Blokker, de verandering van de positie van de overheid en veranderingen in het gehele maatschappelijk veld is de Raad van Kerken Hoorn overtuigd van de noodzaak om tot een laagdrempelige ontmoetingsplek/inloopactiviteit te komen. De diaconie van de Protestantse gemeente Hoorn-Zwaag-Blokker nam hiertoe het initiatief, dat al snel gesteund werd door de Parochiële Caritas Instelling van de Rooms-Katholieke Heilige Matteüs-parochie (PCI) en andere kerken. De diaconie heeft drs. B. Olde, gemeenteadviseur van de Protestantse kerk, gevraagd de mogelijkheden nader te onderzoeken. Samen met ing. Jan Spelt en mr. ing. Freek Groenendijk is een eerste opzet gemaakt. De werkgroep is nadien omgezet in een projectgroep, die uitgebreid is met: Jan Geerlings, voorzitter van de Raad van Kerken Hoorn, tevens voorzitter van de projectgroep, Anja Huisman, namens de Diaconie van de Protestantse gemeente Hoorn-Zwaag-Blokker, Joop Kalb, namens de Parochiële Caritas Instelling van de Heilige Matteüs-parochie te Hoorn en René Visser, diaken van de Heilige Matteüs-parochie te Hoorn. In dit eerste meerjarenbeleidsplan wordt de onderbouwing van het voornemen en de start van het inloophuis beschreven. Dit meerjarenbeleidsplan geeft inloophuis De Koepel, haar bestuursleden en vrijwilligers, kaders en richting om de komende jaren adequate ondersteuning te bieden aan het welzijn en welbevinden van de gasten van het inloophuis. In hoofdstuk 5 vindt u de meerjarenbegroting. Hoorn, mei 2025

1.2. Aanleiding en cijfers over de nood in de samenleving van Hoorn

Landelijke, regionale en lokale cijfers over armoede geven aan dat ongeveer 10% van de inwoners van Hoorn met armoede te maken hebben en veelal niet weten waar ze een luisterend oor kunnen vinden. Ze lopen met hun ziel onder de arm. We wijzen op de volgende cijfers: – Volgens het onderzoek “Armoede in kaart 2016” van het Sociaal Cultureel Planbureau leven 5000 inwoners van Hoorn in armoede: http://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2016/

(voor “armoede per gemeente in Nederland: (zie bijlage 3) – In de gegevens van de vereniging Schuldhulpmaatje Nederland wordt vermeld dat 41,7% van de inwoners van bepaalde wijken in Hoorn groot risico lopen in de schuldsanering terecht te komen of zich al in de schuldsanering bevinden. Wij verwachten dat mensen uit deze doelgroep ons inloophuis zullen bezoeken, behoefte hebben aan een luisterend oor en doorverwezen willen worden naar de voorliggende voorzieningen van de gemeente Hoorn of naar voorzieningen van stichtingen als stichting Leergeld, Hulpverlening West-Friese Kerken etc.. Onze vrijwilligers zijn toegerust om hen hierin te begeleiden. – In het ouderenonderzoek “Witte vlekken in Noord-Holland-Noord” van de Piusstichting, van de hand van dr. M. Dautzenberg, januari 2014, staat dat 8% van de 65- plussers een netto inkomen van minder dan 1000,- euro per maand heeft. In dit onderzoek worden eenzaamheid, beperkte mobiliteit en gezondheidsproblemen en verslavingsproblematiek genoemd. Ook voor deze doelgroep is ons inloophuis bedoeld. Twee citaten uit dit onderzoek (pag.15 en 16): Landelijk onderzoek laat zien dat ouderen met een lage sociaaleconomische status, dat wil zeggen een laag inkomen en/of laag opleidingsniveau, veelal niet alleen minder te besteden hebben, maar ook vaker fysiek en mentaal kwetsbaar zijn. Dat betekent dat zij meer gezondheidsproblemen hebben, minder gezond leven en geestelijk minder goed functioneren. Bovendien gaan lager opgeleiden naarmate ze ouder worden zowel fysiek als cognitief sneller achteruit dan hoger opgeleiden. In Noord-Holland Noord leeft ruim 8% van de 65-plussers – dus 1 op de 12 ouderen – van een netto inkomen dat lager is dan € 1.000 per maand. Het Noord-Hollandse gemiddelde is 6%14, dus in Noord-Holland Noord leven relatief veel ouderen rond het bestaansminimum. Vooral oudere vrouwen zijn financieel kwetsbaar: van hen moet 13%, dus 1 op de 8, van heel weinig geld rondkomen. Dat is percentueel gezien twee keer zo vaak is als de gemiddelde bevolking. Vooral in West-Friesland hebben ouderen vaker een laag inkomen. – Kerk in Actie, diaconieën en PCI”s in Nederland signaleren al jaren dat de volgende 10 groepen de grootste financiële problemen hebben. Deze doelgroepen zijn dan ook bekend bij diaconieën, PCI’s en kerken. Ons inloophuis richt zich dan ook in het algemeen op deze doelgroepen. Zie voor onze specifieke doelgroepen par. 1.7:

  1. Mensen zonder betaald werk
  2. Alleenstaande ouders met kinderen
  3. Mensen met psychische problemen
  4. Asielzoekers
  5. Ouderen (65-plussers, alleen of beperkt AOW)
  6. Mensen met een chronische ziekte of beperkingen
  7. Mensen die te maken hebben met een restschuld hypotheek
  8. Gezinnen waarin slechts één persoon betaald werk heeft
  9. Zelfstandigen zonder personeel (zzp-ers) / kleine ondernemers / faillissementen
  10. Mensen met een parttime baan
  11. Daklozen en vreemdelingen

 

– Uit www.uitdeschulden.nu, waar in 2014

1280 aanvragen digitaal binnen kwamen, blijkt dat de mensen met schulden ook met ziekte, baanloosheid, scheiding en faillissement te maken hebben (gehad). Juist daarom zijn onze vrijwilligers toegerust om tijd en aandacht voor de gasten van ons inloophuis te hebben en hen eventueel door te verwijzen naar andere organisaties of de gemeente Hoorn. – Hier wijzen we ook op de aanbevelingen uit het rapport “Haalbaarheidsonderzoek voor een straatpastor in Hoorn” van Joke Visser van het Kor Schippers Instituut te Rotterdam, d.d. aug.2013. Zie bijlage 4. Dit onderzoek liet zien dat er behoefte was extra hulpverlening voor dak- en thuislozen. Uit de cijfers over deze doelgroep en aanverwante groepen als zorgmijders blijkt dat de stad Hoorn met dit soort problematiek te maken heeft. Voor ons is ook dat reden om met een inloophuis te starten. Het Leger des Heils en de gemeente Hoorn bieden sinds twee jaar een slaapplek aan dak- en thuislozen aan in Hoorn. Zij richten zich dus op die doelgroep. Wij richten ons op andere doelgroepen. Zie paragraaf 1.7 – Sinds september 2024 is Dick Zeelenberg straatpastor in Hoorn. Haar eerste ervaringen vindt u op www.straatpastoraathoorn.nl/blog/ Wij hebben stichting Straatpastoraat Hoorn en de Dick Zeelenberg uitgenodigd naar behoeven spreekuur te gaan houden in ons inloophuis. – Uit het tweejaarlijkse armoedeonderzoek van Kerk in Actie, dat op 28 oktober 2016 gepresenteerd werd, blijkt ook dat het aantal hulpaanvragen is gegroeid en dat de hulp vanuit de kerken ook groeit. Zie https://www.kerkinactie.nl/diakenenzwo/armoede-in-nederland

Ook blijkt dat de overheid meer kan doen aan het voorkomen van armoede, door zeer kwetsbare groepen meer en gerichter te ondersteunen en minder bureaucratisch te werken. Door leden van wijkteams in het inloophuis een dagdeel per week present te laten zijn hopen we een bijdrage te leveren aan de preventieve aanpak. Wij menen dat deze vorm van diaconale presentie in de stad Hoorn een meerwaarde heeft naast de voorzieningen van hulpverleningsinstanties. Bijvoorbeeld Stem in de Stad te Haarlem signaleert de volgende verschillen in benadering. Wij hopen dat verschil, in alle bescheidenheid, ook in Hoorn te maken: Hulpverleningsinstanties Diaconale presentie Interventies Vooral “nabij zijn” Resultaat georiënteerd De ontmoeting centraal Cliënten Gasten Output Wederzijds respect Individuen Gemeenschap Oplossen Uithouden Afhankelijk van overheidssubsidies Zeer beperkte subsidies Vooral professionals Vooral vrijwilligers Derden bepalen de doelen, nl de politiek Spiritueel gedreven Hoofd Hart

 

1.3. Start

Het bestuur en de vrijwilligers stonden in 2021 klaar om met het inloophuis ïnn de Koepel te starten in de oude leeszaal van de centrale bibliotheek Hoorn in de uit 1606 stammende Lombaert zaal van Vereniging Hendrick de Keijzer. De opening geschiedde door mevrouw Karin Hakhoff, wethouder sociale zaken van de gemeente Hoorn. Zie verder 1.8. Locatie en huisvesting.

 

1.4. Missie

Het inloophuis vervult een diaconale opdracht, mede namens de participerende kerken in Hoorn, Zwaag en Blokker. Vanuit deze opdracht wil inloophuis De Koepel present zijn in de samenleving door een gastvrije plek te bieden aan mensen die door omstandigheden een klein netwerk hebben of het gevoel hebben in een sociaal isolement te leven. Ontmoeting, ontspanning en ondersteuning zijn daarbij centrale thema’s, waaraan door een deskundig team van vaste medewerkers en vrijwilligers vorm en inhoud wordt gegeven. Waar het voor de gasten wenselijk is, wordt in het realiseren van de dienstverlening samengewerkt met andere organisaties. Het inloophuis doet haar werk vanuit de christelijke overtuiging en het geloof dat God de mens heeft gemaakt om met elkaar in harmonie te leven en voor elkaar te zorgen.

 

 

1.5. Visie

Het inloophuis nodigt gasten uit om binnen het inloophuis zichzelf te kunnen zijn, anderen te ontmoeten en met eigen talenten dienstbaar te zijn aan anderen binnen het inloophuis. Gasten worden met respect en waardigheid tegemoet getreden. In haar dienstverlening gaat het inloophuis uit van door gasten aangegeven behoeften en wensen. Zij zal zich inzetten om deze vraag te helpen beantwoorden zolang deze past binnen de mogelijkheden van het inloophuis en die van haar medewerkers en vrijwilligers. Daarbij is gastvrijheid een kernwaarde en zijn ontmoeting, ontspanning en ondersteuning richtinggevende en grensbepalende termen in de dienstverlening.

 

1.6. Doelstelling

Het inloophuis wil voorbijgangers en vaste bezoekers, op een gastvrije en laagdrempelige manier ontmoeting, ontspanning en (ontwikkelingsgerichte) activiteiten aanbieden. Zij streeft ernaar met haar inloophuis zes dagen per week op vaste tijden geopend te zijn. Het inloophuis wil haar dienstverlening bestendigen en de herkenbare positie van het inloophuis in Hoorn verstevigen, voor zowel gasten als partners. Het moet de sociale cohesie in de stad versterken.

 

1.7. Beoogde doelgroepen

Het inloophuis moet een gezellige, veilige ontmoetingsplek zijn voor ieder die er binnenloopt onder de slogan “Dé plek om mensen te ontmoeten”. Daarbij moeten we onder meer denken aan:

– mensen in de buurt;

– mensen die een luisterend oor nodig hebben;

– mensen die eenzaam zijn; – mensen met een klein of geen sociaal netwerk;

– mensen aan de rand van de samenleving;

– dak- en thuislozen (die doorverwezen worden naar de dak- en thuislozennachtopvang), maar overdag bijv. een maaltijd kunnen krijgen of anderszins aandacht nodig hebben; – mensen die met armoede te maken hebben;

– mensen die een hulpvraag hebben op welk gebied dan ook; zoals het niet overweg kunnen met ingewikkelde formulieren of het vastlopen bij meerdere loketten;

– taalmaatjes;

– ouderen (er is een verzorgingshuis vlakbij);

– mantelzorgers.

Na een lange voorbereidingstijd werd op de bestuursvergadering van 13 mei 2025 het startschot gegeven voor het project “Omzien naar een ander 2025” waarbij een actievere acties voor daklozen en vreemdelingen worden ontwikkeld met meer aandacht voor bestaanszekerheid door de wegen aan te geven en het verzorgen van een tweewekelijkse maaltijd.

 

1.8. Locatie en huisvesting

Inloophuis Hoorn “Inn de Koepel” is vanaf 2021 gevestigd in de prachtige, historische “Lombaert” zaal uit 1606, die wij huren van de vereniging Hendrick de Keyser en is te bereiken via de ingang van de centrale bibliotheek Hoorn, Wisselstraat 8. In deze sfeervolle en gastvrije huiskamer kan je in een weldadig rustige omgeving jezelf zijn en met andere bezoekers verblijven met een kop koffie of thee of voor een gesprek met elkaar of met een van onze medewerkers. Tevens kan in de huiskamer over persoonlijke problemen worden gepraat.

Het inloophuis is toegankelijk en faciliteert rolstoel- en scootmobielgebruikers.

 

1.9. Bestuur en verantwoordelijkheden

Er is op 28 juli 2016 een stichting opgericht door Freek Groenendijk en René Visser. Het huidige bestuur bestaat uit: voorzitter de heer T. Heijboer, secretaris de heer Peter de Vries, penningmeester Jef van der Zel, bestuursleden Freek Groenendijk, René Visser en Ruth de Vries. Binnen het hierboven beschrevene bestaan de taken en verantwoordelijkheden van de stichting uit:

– Projectplanning

– Huisvesting

– Opstellen profiel vrijwilligers en coördinator

– Werving en opleiding van vrijwilligers

– Taakomschrijving, werving en aanstellen van de coördinator

– Werving van de financiële middelen

– Samenstellen begroting en financiële verantwoording

– Langere termijnontwikkeling van aangeboden activiteiten.

 

  1. Kracht van De Koepel

Op een praktische manier wordt vormgegeven aan Christus’ liefde voor deze wereld. Het inloophuis staat voor ontmoeting, ontspanning en ondersteuning. Mensen komen om allerlei redenen naar het inloophuis. Het kan gaan om mensen met een klein sociaal netwerk of een kleine portemonnee. Een bezoek aan het inloophuis kan dienen als een aanvulling op de hulpverlening die mensen elders ontvangen. Ook komen er mensen die de druk van de maatschappij even willen ontvluchten. Bovenal wil het inloophuis een veilige plek bieden aan haar bezoekers. Voor de vrijwilligers is het inloophuis een uitdagende plek om zich, vaak wekelijks, praktisch in te zetten voor de kwetsbare medemens. Ook komen regelmatig diaconieën, groepen jongeren en gespreksgroepen of gesprek naar het inloophuis om kennis te maken met de diaconale taak van de kerk. Van belang is dat iedereen welkom is: er wordt op geen enkele manier onderscheid gemaakt tussen mensen. Bepalend is wel of men tot de doelgroep behoort.

 

2.1 De gasten

– Drie O’s Voor de bezoekers en gasten staan de drie O’s centraal:

Ontmoeting

Het inloophuis biedt een gastvrije plek in het centrum van Hoorn, waarbij de gast aanwezig mag zijn zonder het leveren van een tegenprestatie en zonder dat hij of zij een etiket krijgt opgeplakt. Binnen deze setting vinden ontmoetingen plaats tussen gasten, vrijwilligers en beroepskrachten. Deze ontmoetingen verbreden de horizon doordat alle betrokkenen even uit hun eigen denkwereld worden gehaald. Ook dragen deze ontmoetingen bij aan het bouwen en versterken van sociale netwerken. Ontspanning In het inloophuis vinden bezoekers ontspanning, omdat er weinig verplicht is. Bezoekers kunnen inlopen, maar ook weer uitlopen. Even de gedachten verzetten, door kleine activiteiten als een spel, het lezen van de krant of het voeren van een gesprek. Wel zijn er afspraken als iemand ergens aan mee wil doen, maar een ieder is vrij om zelf te kiezen. Mensen die in een hulpverlenend traject zitten en veel “moeten” ervaren in het inloophuis gewenste ruimte voor ontspanning. Ook aan het einde van een werkdag blijkt het inloophuis een goede plek om weer even op adem te komen.

Ondersteuning

Het inloophuis helpt mensen op een positieve manier in het leven te staan. Het inloophuis neemt binnen het aanbod van zorg een eigen, aanvullende en herkenbare positie in, die je zou kunnen omschrijven als een veilige rustplaats waar iemand op adem kan komen. Door hulpverlenende organisaties in Hoorn wordt het aanbod van het inloophuis als een welkome aanvulling op de reguliere zorg gezien. Het inloophuis wil onderzoeken op welke manier zij kan bijdragen aan de maatschappelijke trend om van mensen, zoals de bezoekers van het inloophuis, te verwachten dat zij zich maximaal inzetten op het nemen van de eigen regie over hun bestaanszekerheid. De basisvisie blijft “welkom zijn en aandacht geven”, volgens de presentie theorie van Prof. Andries Baart. Het inloophuis verstrekt maaltijden, wil hulp bieden wanneer een netwerk ontbreekt en adviseren als hulp gewenst is. Ook het “anoniem” kunnen drinken van een kopje koffie en het lezen van de krant is voor sommigen van groot belang, omdat zij ongedwongenheid ervaren en zich op hun gemak voelen. Door het welkom dat gasten ervaren, ontstaat vaak een gesprek dat ondersteunend van aard is met acceptatie van de gast als grondtoon. In de praktijk draagt het inloophuis bij aan een stabiele omgeving en structuur wat mensen ervaren als een steuntje in de rug en daardoor hun leven beter op orde kunnen houden.

 

2.2 De medewerkers

Drie B’s Voor de medewerkers (vrijwilligers, bestuursleden en mogelijke beroepskracht) staan de drie B’s centraal:

Binden

Het inloophuis is voor een zeer groot deel van de werkzaamheden afhankelijk van de inzet en hulp van vrijwilligers. De vrijwilligers doen dat Pro Deo. Veel vrijwilligers doen dat bijzonder trouw en voor langere tijd. Dit geldt, denken wij, ook voor de toekomstige beroepskracht. Het inloophuis verwacht vrijwilligers voor langere periode aan zich te kunnen binden. Omdat sommige gasten het lastig vinden om contacten aan te gaan zijn herkenbare vrijwilligers, c.q. gastvrouwen/heren, belangrijk.

Boeien

Om medewerkers boeiend werk te bieden (ieder met zijn/haar eigen accenten), moeten de werkzaamheden zó ingericht worden, dat de inzet voor het inloophuis uitdagend blijft. Dit betreft de inhoud van de taken, maar zeker ook de toerusting voor het werken in het inloophuis door het delen van informatie over de ontwikkelingen in de samenleving en de leefwereld van de gasten.

Bedanken

Het is in deze tijd niet meer vanzelfsprekend dat mensen zich voor langere tijd verbinden met een bepaald doel. Daarom wil het inloophuis haar medewerkers “zien”. Dat geldt zeker voor vrijwilligers, maar ook voor de mogelijke beroepskracht. Het inloophuis wil haar vrijwilligers bedanken voor de, vaak jarenlange trouw.

 

2.3 De steunpilaren

Drie G’s Voor de steunpilaren van het inloophuis zoals de participerende kerken, vrienden, donateurs en maatschappelijk betrokken ondernemers staan de drie G’s centraal:

Gezien

Het inloophuis voelt zich gezien door veel verschillende mensen en partijen; zij ondersteunen het inloophuis met middelen, geld en gebed. Zij hebben aandacht voor het werk dat binnen het inloophuis gedaan wordt en dragen dat werk een warm hart toe.

Gezegend

Dat deze mensen en partijen het inloophuis zien en ondersteunen, maakt dankbaar. Helpen en ondersteunen zonder daarvoor iets terug te verwachten is in deze tijd eerder uitzondering dan regel. Het inloophuis gelooft dat God zorgt dat mensen elkaar zien en dat Hij het is die mensen wil zegenen.

Geraakt

Het inloophuis ervaart grote betrokkenheid bij veel verschillende mensen en partijen die zich aan het inloophuis verbinden. Het maakt het inloophuis tot een gezamenlijk doel en van toegevoegde waarde voor de Hoornse samenleving. Wij allen worden geraakt door wie de gasten zijn en de mogelijkheden die door het inloophuis worden geboden om bij te dragen aan hun welzijn en wel bevinden.

 

  1. Samenwerking

3.1. Samenwerkingspartners en maatschappelijke organisaties

De Diaconie, de PCI en de Raad van Kerken bewegen zich al jaren lang in het diaconaal-maatschappelijk gebied te Hoorn. De werkgroep, die in 2015 de opdracht kreeg de behoefte aan en de haalbaarheid van een inloophuis te Hoorn onderzoeken, en nu het bestuur van stichting Inloophuis De Koepel hebben gesprekken gevoerd met

– gemeente Hoorn (managers wijkteams, schuldhulpverlening, wijkcentra)

– Leger des Heils en de coördinator van het wijkhuis aan de Johan Poststraat

– GGZ (Betty Hoekstra)

– Baanbreker (Lida Hofstede), dat zich richt op mensen met een psychiatrische achtergrond

– Stichting Straatpastoraat Hoorn en de straatpastor Dick Zeelenberg

– Bestuur en beroepskrachten van Hulpverlening West-Friese Kerken (HWK) – Bestuur van Stichting Schuldhulpmaatje Westfriesland en coördinator Ruth Balm

– Bestuur van het Hulpfonds Maatschappelijk Werk van de West-Friese kerken

– Bestuursleden en vrijwilligers van Stichting Leergeld Westfriesland

– Vrijwilligers van het inloophuis De Steeg/Drieluik, dat sinds 2016 een particulier initiatief is geworden

– Medewerkers van Mee/Wering Hiermee geeft het bestuur aan alleen maar aanvullend en in samenwerking met andere hulpverleningsinstanties te willen werken. Vrijwilligers zullen o.a. getraind worden op het zorgzaam doorverwijzen naar anderen.

3.2.1 Kerkelijke achterban en andere diaconale organisaties

Het inloophuis De Koepel is gestart vanuit de Raad van kerken en zal altijd een beroep doen op de leden van alle kerken in Hoorn en omgeving. Net als bij de start van stichting Schuldhulpmaatje WF en stichting Straatpastoraat verheugen we nu ook vanwege de brede oecumenische samenwerking in Hoorn. Ook zal op de jaarlijkse bijeenkomst van de Raad van Kerken Hoorn verslag gedaan worden van de werkzaamheden en resultaten van het bestuur, vrijwilligers en coördinator. De vanuit de kerken gestarte stichting Hulpverlening West-Friese kerken, Hulpfonds Maatschappelijk Werk van de West-Friese kerken, stichting Schuldhulpmaatje Westfriesland en stichting Straatpastoraat zijn onze “natuurlijke” bondgenoten.

3.2.2 Vrienden en donateurs

Het bestuur zal zich inspannen een vriendenkring en groep donateurs om zich heen te verzamelen. We zijn ervan overtuigd dat deze vorm van diaconale presentie niet alleen wezenlijk is voor het voortbestaan van de geloofsgemeenschappen in Hoorn, maar ook vrijwilligers en vrienden persoonlijk zal aanspreken, zodat zij zich eraan verbinden.

3.2.3 Maatschappelijk Betrokken Ondernemers

Het bestuur zal zich inspannen om bedrijven en ondernemers partner te laten zijn van het inloophuis. De bestuursleden en vertegenwoordigers van het inloophuis zullen gebruik maken van hun netwerk. De verschillende service-clubs zullen aangesproken worden. Op de jaarlijkse beursvloer van Westfriesland zal het bestuur aanvragen indienen voor (im)materiele steun van bedrijven. Voor bijvoorbeeld (uitbreiding van) de inrichting van de ruimten van het inloophuis zal het bestuur een beroep doen op de Rabobank en het meubilairbedrijf “de West-Friese beurs” te Blokker. In november 2016 ontvingen we een aanbod van kantoormeubilair van bouwbedrijf Heddes en een aanbod voor een koffiezetapparaat van transportbedrijf Herling Strijdhorst. Het deelnemen aan De Wes-Friese Uitdaging had een teleurstellend resultaat (een oud koffiezetapparaat, servies van een kringloopwinkel en drie bureaubladen).

3.2.4 Fondsen en externe financiering

Cf. de meerjarenbegroting zal het bestuur zich inspannen de lasten verantwoord te verdelen over de fondsen, die willen bijdragen, de kerken, bedrijven en vrienden en donateurs. Het bestuur maakt daarbij gebruik van de ervaringen van de besturen van andere inloopcentra.

 

  1. Actieplan

4.1 Activiteiten

Het bestuur heeft het volgende aanbod voor ogen. De start zal kleinschalig en verantwoord plaats vinden. Naar mate het aantal vrijwilligers en het aantal gasten groeien zal het aanbod uitgebreid worden:

  1. elke middag koffie-middag
  2. elke ochtend om 11.00 uur vragenuurtje over procedures voorliggende voorzieningen en aanbod van stichtingen als HWK, SHM, Leergeld etc.
  3. voor middag: voor 12.00 uur inschrijving voor de maaltijd om 18.00 uur
  4. maandagmiddag spreekuur van HWK-medewerker
  5. dinsdagochtend Nederlands spreken voor assielzoekers
  6. dinsdagmiddag spreekuur van wijkteam-lid van de gemeente Hoorn
  7. woensdagmiddag spreekuur van professionele pastorale krachten
  8. donderdagmiddag spreekuur van de straatpastor Dick Zeelenberg
  9. tweewekelijkse avondmaaltijd voor dak- en thuislozen in inloophuis Inn de Koepel

 

4.2 Training van vrijwilligers

Onze vrijwilligers zijn de gastvrouwen en gastheren van het inloophuis. De coördinator, die als vrijwilliger begint, en het bestuur zal hen begeleiden. Met elke vrijwilliger vindt eerst een intakegesprek over motivatie en vaardigheden plaats. Zie het profiel in de bijlage. O.a. met onderdelen van de training www.protestantsekerkinnederland.nl/pcte/toerusting/cursussen/diaconaat/Paginas/Armoe de.aspx krijgt elke vrijwilliger de training van drie dagdelen. Daarna kan een vrijwilliger aan de slag. Ook het Oranjefonds en de Stichting DAK hebben soortgelijke ondersteunende activiteiten.

4.3. Communicatie

Het bestuur gebruikt de beschikbare PR-middelen, zoals een folder en haar website. Inmiddels is www.dekoepelhoorn.nl online. Uiteraard wordt deze verder “gevuld” als de opening aanstaande is.

Er zal ook een gedragscode worden opgesteld.

 

  1. Begroting
Begroting